Παρασκευή 25 Ιουνίου 2010

Το κράτος ζημιώνεται από τα τσιγάρα και τα αυτοκίνητα!

Όλο και περισσότεροι είναι αυτοί που αποφασίζουν όχι να κόψουν το τσιγάρο αλλά να το γυρίσουν στο στριφτό. Ενώ την ίδια ώρα φουντώνει και το παράνομο εμπόριο. 1 δισ. ευρώ θα χάσει το κράτος και από την πτώση των πωλήσεων στα αυτοκίνητα.


Μεγάλη πτώση στην κατανάλωση τσιγάρων. Αυτό φυσικά σημαίνει και πτώση

στα κρατικά εσόδων από τη φορολογία, και στροφή των καπνιστών είτε στην παράνομη αγορά των λαθραίων προϊόντων καπνού είτε στις λεγόμενες «φθηνές» μάρκες του 1,80 ευρώ και στο στριφτό τσιγάρο διαπιστώνουν οι ιδιοκτήτες περιπτέρων της Ελλάδας.
Σύμφωνα με σχετική έρευνα της Ενωσης Ιδιοκτητών Περιπτέρων Ελλάδας, η οποία βρίσκεται σε εξέλιξη από τον περασμένο Μάρτιο, η ζήτηση προϊόντων καπνού συνολικά παρουσιάζει πτώση που φθάνει ακόμη και το 50% σε σχέση με την ίδια περίοδο πέρυσι, ενώ σύμφωνα με μαρτυρίες περιπτερούχων στο κέντρο της Αθήνας η πτώση ξεπερνά το 60%.

Παράλληλα παρατηρείται έκρηξη στο παράνομο εμπόριο λαθραίων τσιγάρων, ενώ πολλοί «θεριακλήδες» στρέφονται στα φθηνά πακέτα του 1,80 ή των 2 ευρώ, ωστόσο, όπως υποστηρίζουν οι περιπτερούχοι, η ζήτησή τους δεν ευνοεί την αύξηση του πραγματικού τζίρου τους, αφού αφαιρεθούν οι φορολογικές επιβαρύνσεις.
Σύμφωνα με την εφημερίδα το “Βήμα” με τις αλλεπάλληλες αυξήσεις στον συνολικό ειδικό φόρο κατανάλωσης και τη μείωση στον ειδικό φόρο κατανάλωσης, καθώς και τις αυξήσεις του ΦΠΑ, η μέση διαφορά μεταξύ των ακριβών τσιγάρων, που καθίστανται ακριβότερα, και των φθηνών από περίπου 1,20 ευρώ σκαρφαλώνει πλέον σε 1,40 ευρώ, ενώ αναμένεται να ξεπεράσει τα 2,70 ευρώ, μετά και την προς τα επάνω προσαρμογή των τιμών, λόγω της τελευταίας αύξησης της φορολογίας (Μάιος 2010).
Μάλιστα οι περιπτερούχοι επισημαίνουν ότι με τα ως σήμερα φορολογικά δεδομένα η αύξηση από τον ειδικό φόρο στα καπνικά προϊόντα κατά το τρέχον έτος θα είναι πολύ μικρή σε σχέση με τα προσδοκώμενα από πλευράς υπουργείου Οικονομικών, με αποτέλεσμα, όπως εκτιμούν, να υπάρχει απόκλιση ακόμη και 1 δισ. ευρώ στα δημόσια έσοδα.
Οι υπολογισμοί αυτοί έχουν ως βάση την ήδη πτωτική πορεία της ζήτησης στα προϊόντα καπνού, ειδικά εκείνα στα οποία έχει αυξηθεί η τιμή πώλησής τους και συνακόλουθα θα απέφεραν μεγαλύτερα έσοδα στον κρατικό κουμπαρά, την παρατηρούμενη στροφή στο παράνομο εμπόριο και την καταναλωτική μετακίνηση των καπνιστών σε φθηνότερες μάρκες και εμπορικά σήματα. Παράλληλα, λόγω της αυξανόμενης παράνομης διάθεσης, το κράτος χάνει επιπλέον 160 εκατ. ευρώ για κάθε 1 δισεκατομμύριο λαθραίων τσιγάρων που κυκλοφορεί στην αγορά και καταλήγει στις τσέπες των καπνιστών.
Οι περιπτερούχοι καταθέτουν και μια δέσμη προτάσεων και μέτρων για την ανάσχεση του φαινομένου της μειωμένης ζήτησης και της συνεπαγόμενης καθίζησης των κρατικών εσόδων. Ετσι προτείνουν την υιοθέτηση φορολογικών μέτρων ως απόλυτο ποσό φόρου ανά πακέτο, αποσυνδέοντάς τα από τις εκάστοτε λιανικές τιμές που θέτουν οι καπνοβιομηχανίες, προκειμένου να καλύπτονται και να προστατεύονται και τα κρατικά έσοδα από τη στροφή των καταναλωτών και την επιλογή των φθηνών τσιγάρων.

Επικαλούνται μάλιστα παραδείγματα άλλων ευρωπαϊκών κρατών, όπως της Πολωνίας, όπου ο αναλογικός φόρος, που στην Ελλάδα είναι 58,43% της τιμής, είναι 31,4%, ενώ ο πάγιος, που στην Ελλάδα είναι 13,7 ευρώ ανά 1.000 τσιγάρα, είναι 36,3 ευρώ ανά 1.000 τσιγάρα, ή της Ουγγαρίας, όπου αντιστοίχως ο αναλογικός φόρος είναι 28,3% και ο πάγιος ανά 1.000 τσιγάρα είναι 34,4 ευρώ.
Την ίδια ώρα έσοδα ύψους 1 δισ. ευρώ εκτιμάται ότι θα χάσει το ελληνικό δημόσιο από τον κλάδο του αυτοκινήτου σύμφωνα με τον Σύνδεσμο Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων μετά και τη ραγδαία πτώση που καταγράφεται στις πωλήσεις των αυτοκινήτων για τη φετινή χρονιά.
Συγκεκριμένα φέτος τα έσοδα του δημοσίου από τις ταξινομήσεις νέων αυτοκινήτων υπολογίζεται ότι θα κυμανθούν στα 600 εκατομμύρια ευρώ, όταν το 2008 το αντίστοιχο ποσό ανήλθε σε 1,6 δισ.. ευρώ.
Σημειώνεται μάλιστα, ότι ήδη οι απολύσεις στον κλάδο του αυτοκινήτου έχουν φθάσει τις 2.000.
Η κρίση που διέρχεται ο κλάδος θα καταγραφεί σύμφωνα με τον Σύνδεσμο και στα οικονομικά αποτελέσματα των εταιρειών του για τις χρήσεις 2009-2010. Οι εισαγωγικές εταιρείες κινούνται στο όριο της βιωσιμότητας, σημειώνει.
Από την πλευρά του ο Σύνδεσμος βρίσκεται σε συνεχή επικοινωνία με τα συναρμόδια υπουργεία με στόχο την τόνωση του κλάδου.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου