Δευτέρα, 12 Απριλίου 2010

Ασφαλιστικές: «Ψήνονται» αυξήσεις κεφαλαίου


Ποιες επιδράσεις στις επενδύσεις, στα προϊόντα και στα αποτελέσματα των ασφαλιστικών εταιριών πρόκειται να έχει ο συνδυασμός της οικονομικής κρίσης με την ανάγκη εκπλήρωσης των κριτηρίων του Solvency II. 
Πολλοί είναι οι παράγοντες της αγοράς οι οποίοι αναφέρονται στις προκλήσεις που καλείται να αντιμετωπίσει ο κλάδος, λόγω τόσο της οικονομικής κρίσης όσο και της αναγκαίας προσαρμογής στις απαιτήσεις του Solvency II, δηλαδή των αυξημένων κριτηρίων που θα πρέπει να πληρούν οι ασφαλιστικές εταιρίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης από την αρχή του 2012 και μετά.

Συντηρητικότερες επενδύσεις και ΑΜΚ
Βέβαια, το πόσο αυξημένα κεφάλαια θα χρειαστεί (αν τελικά χρειαστεί) κάθε εταιρία προκειμένου να μπορεί να ανταποκριθεί στο Solvency II αναμένεται να φανεί γύρω στο καλοκαίρι, ωστόσο με βάση τις μέχρι τώρα ενδείξεις φαίνεται ότι θα γίνουν τρία πράγματα:

Πρώτον, θα δούμε πωλήσεις ακινήτων, ρευστοποιήσεις μετοχών και μείωση ομολόγων χαμηλής πιστοληπτικής ικανότητας από τα χαρτοφυλάκια των ασφαλιστικών εταιριών.

Δεύτερον, πιθανολογούνται κάποιες πωλήσεις θυγατρικών εταιριών (π.χ. δεν είναι τυχαία η κίνηση της International να πουλήσει πέρυσι το καλοκαίρι τη θυγατρική της Praxis Χρηματιστηριακή).
 Τρίτον, για πολλές επιχειρήσεις του κλάδου η επιλογή της αύξησης του μετοχικού τους κεφαλαίου φαίνεται ότι θα αποτελέσει μονόδρομο.

Λόγω λοιπόν του Solvency II, οι περισσότερες ασφαλιστικές θα βρεθούν όχι μόνο με περισσότερα ίδια κεφάλαια αλλά και με σαφώς πιο συντηρητικό χαρτοφυλάκιο, γεγονός που σημαίνει και χαμηλότερες προσδοκώμενες αποδόσεις στις επενδύσεις τους.

Αφού λοιπόν οι αποδόσεις των επενδύσεων των ασφαλιστικών θα είναι χαμηλότερες, το πιθανότερο είναι ότι θα οδηγηθούμε σε «λογικότερα» (βλέπε σαφώς αυξημένα) ασφάλιστρα στον κλάδο αυτοκινήτου, αλλά και σε χαμηλότερες ετήσιες εγγυημένες αποδόσεις στα κλασικά συμβόλαια του κλάδου ζωής. Και είναι λογικό. Αν η απόδοση της ασφαλιστικής κυμαίνεται σε χαμηλά επίπεδα, πώς να εγγυηθεί το 3,35% τον χρόνο για τα τρέχοντα συμβόλαια (το ανώτατο όριο επιτρεπόμενου από τον νόμο τεχνικού επιτοκίου) ή το 4,25% για τα παλαιότερα, ή ακόμη και το 6% για κάποια λίγα από το πολύ μακρινό παρελθόν;

Πολύ πιθανόν επίσης να δούμε και το λανσάρισμα περισσότερο «ευέλικτων» προγραμμάτωναπό την πλευρά των ασφαλιστικών εταιριών.

Παρά τις δυσκολίες πάντως που προκαλεί το Solvency II, το βέβαιο είναι ότι μακροπρόθεσμα θα βοηθήσει τον κλάδο, καθώς θα ενισχύσει την αξιοπιστία του και θα φέρει πολύ περισσότερους πελάτες στις ιδιωτικές ασφαλιστικές εταιρίες, ιδίως όταν:

Α. Το ποσοστό συμμετοχής των ασφαλίστρων στην Ελλάδα είναι πολύ χαμηλότερο από τον μέσο όρο της Ευρώπης.

Β. Ο ιδιωτικός τομέας θα κληθεί να παίξει τον δικό του σημαντικό ρόλο, στηρίζοντας τον θεσμό της κοινωνικής ασφάλισης. 

Η οικονομική κρίση
Αλλά και χωρίς το Solvency II, η τρέχουσα οικονομική συγκυρία, με τα τραπεζικά επιτόκια χαμηλά και με τις τιμές των ακινήτων, των ομολόγων και των μετοχών πτωτικές, προκαλείπονοκεφάλους στις ασφαλιστικές επιχειρήσεις.

Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε, ότι τα στελέχη του κλάδου δεν στενοχωριούνται και ιδιαίτερα αν κάποια από τα παλαιά συμβόλαια των υψηλών εγγυημένων ετήσιων αποδόσεων ρευστοποιηθούν λόγω της οικονομικής κρίσης.

«Είναι αλήθεια ότι εξαιτίας της κρίσης υπάρχουν πελάτες που προχωρούν σε ρευστοποιήσεις παλαιών συμβολαίων τους. Χάνουν πολλά από αυτήν την κίνησή τους και εμείς προσπαθούμε να τους το εξηγήσουμε. Χάνουν ετήσιες αποδόσεις που σε κάποιες περιπτώσεις φτάνουν και στο 6%. Αυτά όμως που χάνουν οι πελάτες δεν τα καταβάλλουν οι ασφαλιστικές εταιρίες», δήλωσε στο Euro2day.gr υψηλόβαθμο στέλεχος μεγάλης ασφαλιστικής.

Η οικονομική κρίση έχει αναμφίβολα επηρεάσει τη ζήτηση στον ασφαλιστικό κλάδο. Και μπορεί στους γενικούς κλάδους να δούμε μια κάποια περιορισμένη άνοδο λόγω των αυξημένων τιμολογίων στον κλάδο αυτοκινήτου, στον κλάδο ζωής όμως -και όσο τα εισοδήματα περιορίζονται- τα πράγματα εμφανίζονται δυσκολότερα, με το ενδιαφέρον να επικεντρώνεται στα προγράμματα υγείας.

Η οικονομική κρίση όμως, προς έκπληξη πολλών, δεν φέρνει μόνο δυσάρεστες ειδήσεις για τις ασφαλιστικές, πέραν του ότι αρκετές από αυτές άρχισαν να καρπώνονται τα μερίδια αγοράς όσων εταιριών αναγκάστηκαν να βάλουν λουκέτο κατά το πρόσφατο παρελθόν (Ασπίς Πρόνοια, Commercial Value κ.ά.).

«Αυτό που μας προκάλεσε έκπληξη είναι μια παρατηρούμενη μεγάλη μείωση στον συντελεστή ζημιών του κλάδου αυτοκινήτων. Εμείς, από 57% το 2009, τρέχουμε φέτος μόλις με 42%», μας δήλωσε παράγοντας ασφαλιστικής εταιρίας, πιθανολογώντας ότι η κρίση έχει οδηγήσει σε μείωση των μετακινήσεων, άρα και των οδικών ατυχημάτων. «Αντίθετα, φοβόμαστε ότι θα δούμε έξαρση στις περιπτώσεις κλοπών», συμπλήρωσε το ίδιο στέλεχος.

Ασφαλιστικός κλάδος και Χ.Α.
Aλήθεια είναι ότι οι μετοχές του ασφαλιστικού κλάδου στο ταμπλό της Σοφοκλέους βρίσκονται«εκτός μόδας». Η θυγατρική της ΑΤΕbank, ΑΤΕ Ασφαλιστική, διαπραγματεύεται με κεφαλαιοποίηση πολύ κοντά στη λογιστική της αξία, ενώ η «νοικοκυρεμένη» Ευρωπαϊκή Πίστη (συμμετοχή της Τράπεζας Πειραιώς με 30%) αποτιμάται στο ταμπλό του Χ.Α. μόλις γύρω στα 16 εκατ., όταν τα ίδια κεφάλαιά της (στοιχεία 31ης/12/2009) ανέρχονται στα 40 εκατ. ευρώ! 

Οι περισσότεροι παράγοντες του κλάδου συσχετίζουν τη μετριότατη πορεία των ασφαλιστικών μετοχών με το γενικότερο χρηματιστηριακό κλίμα και με την κατάσταση που επικρατεί στην «περιφέρεια» του Χ.Α., υποστηρίζοντας ότι έχουν αρκετές ελπίδες να ανέβουν όταν βελτιωθεί το χρηματιστηριακό κλίμα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου