Τρίτη, 28 Σεπτεμβρίου 2010

Η αλήθεια για τη ζάχαρη - Δεν κάνει πάντα κακό!

Τα σάκχαρα υπάρχουν με πολλές μορφές σε πολλά προϊόντα που καταναλώνουμε καθημερινά στη διατροφή μας. Τα πιο γνωστά σάκχαρα είναι η φρουκτόζη και η «ένοχη» ζάχαρη.

Είναι γεγονός πως υπάρχει πληθώρα ερευνών σχετικά με τη δράση της ζάχαρης στην πρόκληση ποικίλων παθήσεων, όχι μόνο στην πρόκληση παχυσαρκίας αλλά και άλλων χρόνιων παθήσεων. Ωστόσο, δεν είναι όλα μαύρα. Και πάλι όλα περιστρέφονται γύρω από τη ρήση «παν μέτρον άριστον».

Ο εγκέφαλός μας έχει μία κύρια «τροφή» και αυτή είναι η γλυκόζη. Γλυκόζη μπορεί να προμηθευτεί ο οργανισμός μας από όλα τα τρόφιμα που περιέχουν υδατάνθρακες και άρα και από τη ζάχαρη. Επομένως, αν ξυπνάς το πρωί και δεν προλαβαίνεις να καταναλώσεις πρωινό, 1 κουταλάκι του γλυκού ζάχαρη στον καφέ θα βοηθήσει τον εγκέφαλό σου να … πάρει μπρος. Και αυτό είναι το μέτρο. Αν όμως πίνεις 4 καφέδες την ημέρα με 2 κουταλάκια του γλυκού ζάχαρη στον κάθε ένα, τότε σίγουρα έχεις χάσει το μέτρο.

Επιπλέον, η αυξημένη πρόσληψη σακχάρων είναι πολύ πιθανό να οδηγήσει σε αυξημένα επίπεδα λιπιδίων στο αίμα. Επομένως και η αυξημένη λήψη ζάχαρης μπορεί να έχει αντίστοιχα αποτελέσματα. Αυτό συμβαίνει γιατί για τον οργανισμό μας ό,τι δεν χρησιμοποιείται άμεσα πρέπει να αποθηκεύεται, άρα αν δεν ασκούμαστε καθόλου το πλεόνασμα των σακχάρων μετατρέπεται σε λίπος.

Ορισμένοι από εσάς μπορεί να πίνετε τον καφέ σας σκέτο, οπότε θα μου πείτε δεν τίθεται θέμα λήψης υπερβολικής ποσότητας σακχάρων. Θα σας απογοητεύσω όμως, σάκχαρα υπάρχουν σχεδόν παντού και σε αρκετά προπαρασκευασμένα προϊόντα αφού χρησιμοποιούνται και ως πρόσθετα τροφίμων, τα γνωστά «Ε». Ωστόσο, μπορείτε να κρατήσετε το μέτρο αν αποφεύγεται όσο το δυνατόν, τα έτοιμα προπαρασκευασμένα προϊόντα.

Τέλος, έχει φανεί πως η αυξημένη πρόσληψη σακχάρων ασκεί έντονη πίεση στον οργανισμό σας προκειμένου να τα μεταβολίσει. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα, μακροπρόθεσμα να παρουσιάσουμε αντίσταση στην ινσουλίνη και ακόλουθα σακχαρώδη διαβήτη. Μπορείτε ωστόσο να ελέγξετε πόσο «πιέζετε» τον οργανισμό σας πραγματοποιώντας το τεστ ανοχής στη γλυκόζη και ανάλογα με το αποτέλεσμα να πράξετε.

Καλαμάρη Ασπασία-Σοφία
MSc Κλινικός Διαιτολόγος-Διατροφολόγος

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου